martes, 30 de noviembre de 2010

Guia tartamudesa


Tartamudesa


Guia per educadors/es

domingo, 28 de noviembre de 2010

L'aprenentatge en la infància i l'adolescència. Claus per evitar el fracàs escolar.

L'equip de l'Anna Sans de Sant Joan de Déu publica un complet informe que aprofundeix en diversos trastorns d'aprenentatge de la infància i adolescència. Hi podem trobar temes com el tractament de la diversitat, excel·lència educativa, estratègies d'aula i aprenentatge cooperatiu.

Font: Observatori FAROS Sant Joan de Déu

Trastorn no verbal del llenguatge


Trastorn de l'aprenentatge no verbal: avaluació psicopedagògica i organització de la resposta educativa.

Trastorns del llenguatge


Descripció de les etapes del desenvolupament lingüístic i signes d'alerta per detectar els principals trastorns del llenguatge temporals o permanents que afecten a la veu, al llenguatge i a la parla

sábado, 27 de noviembre de 2010

Trastorns del llenguatge


Resum dels principals trastorns del llenguatge que es podem donar als nens en edat escolar. Informació de com efecten a l'àrea del llenguatge, els principals trastorns psicològics.

domingo, 21 de noviembre de 2010

Trastorns de conducta a l'infància i l'adolescència


Power point del Sr. Jaume Carbonés, director de l'EAP d'Osona, presentat a la jornada "Els trastorns de conducta als centres educatius" a Vic el 9 de juny de 2009.

martes, 16 de noviembre de 2010

Els cervells joves són més vulnerables a l'alcohol i drogues

Els cervells dels joves són més vulnerables que els dels adults als efectes nocius de l'alcohol i les drogues, que poden afectar el desenvolupament de les seves capacitats plenes, van recordar avui experts en un congrés mèdic a Califòrnia.

La doctora Frances Jensen, del Children's Hospital de Boston (Massachusetts), va advertir al congrés Neuroscience 2010, que se celebra en la localitat californiana de Sant Diego, que els efectes de les drogues són més duradors en un cervell jove.

"El desenvolupament del cervell transpira constantment, fins i tot en els adolescents, i si li administres una droga, pots canviar la seva trajectòria", va assegurar Jensen, segons informa en el seu web la cadena CNN.

La doctora va subratllar que el cànnabis, per exemple, pot romandre en el sistema nerviós d'un adolescent durant dies, i afectar els centres de l'aprenentatge i la memòria.

Això es degut, segons va explicar, al fet que un cervell adolescent té més receptors als quals la droga pot aferrar-se que en un adult.
Respecte als efectes a llarg termini, Jensen es va remetre a un estudi liderat per Staci Ann Gruber de l'Escola Mèdica d'Harvard i presentat també al congrés, que indica que la marihuana pot reduir permanentment el quocient intel·lectual dels joves que ho consumeixen de forma regular.

Els subjectes d'aquest estudi que van començar a consumir la droga abans dels 16 anys van obtenir les puntuacions més baixes del grup en un test de flexibilitat cognitiva, que avalua la capacitat de canviar la resposta a una pregunta en funció del context de la situació.
Segons Jensen, a més, les ressonàncies magnètiques funcionals dels cervells de fumadors de cànnabis mostren que les seves àrees d'inhibició frontal i prefrontal estan afectades.

Un segon estudi, presentat al congrés per Michela Marinelli de la Universitat Mèdica Rosalind Franklin, aprofundeix en la idea, cada vegada més comuna en la literatura científica recent, que l'addicció és una forma més d'aprenentatge per al subjecte.
L'equip de Marinelli va mostrar com les rates en la seva etapa adolescent treballaven més intensament per rebre cocaïna com recompensa que les adultes, i consumien més.

"El cervell adolescent aprèn molt més fàcilment, però per desgràcia pot convertir-se en addicte molt més ràpid i fortament, i durant més temps", va comentar Jensen.

Els efectes de l'alcohol van ser, per la seva banda, el centre d'un estudi de la Universitat de Loyola a Chicago, segons el qual aquesta substància pot pertorbar les connexions del cervell relacionades amb la producció d'hormones de l'estrès.
Aquest trastorn pot perjudicar la capacitat d'una persona per manejar l'estrès, la qual cosa podria, més endavant, provocar-li ansietat o depressió.

Les conclusions d'aquest últim estudi, realitzat sobre rates, no permeten, no obstant això, establir una extrapolació definitiva als humans.

viernes, 12 de noviembre de 2010

Deixar de fumar

Consells pràctics per deixar de fumar.

Podeu consultar també una petita guia que ofereix el departament de salut de la generalitat clicant el següent enllaç:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/pdf/gpf.pdf

I, finalment aquesta presentació pels que encara no estan del tot convençuts de deixar l'hàbit de fumar:

Manual per pares de nens autistes


Guia per pares on es mostren les tècniques conductuals com a ajuda pels pares i educadors de nens amb autisme.

martes, 9 de noviembre de 2010

Discriminació visual per educació infantil


Activitats de discriminació visual senzilles per a nens i nenes d'educació infantil